EN

Výzkum: Až třetina reálných nákladů politických stran na krajské volby se nedostane do oficiálního účetnictví stran

Praha, 22.8.2016 - Až třetina nákladů politických stran, které by strany měly mít na volební kampaně před krajskými volbami, se nedostane do jejich oficiálního účetnictví. Řadu služeb strany získávají zdarma nebo se slevou, na kampaních se finančně podílejí i sami kandidáti. Pokud by strany transparentně platily vše, šlo by v případě krajských voleb o celkovou částku až 120 milionů korun. Vyplývá to z průběžných výsledků společného výzkumu Univerzity Hradec Králové a Metropolitní univerzity v Praze, které dnes představil politolog hradecké univerzity Vít Šimral.

"Strany v účetnictví většinou nemají žádné zmínky například o bezplatných pronájmech venkovních reklam, reklamy na zdech a budovách, práci dobrovolníků, bezplatných pronájmech restaurací a sálů, nebo bezplatném tisku reklamy, který straně někdo nabídne. Někdy dostávají výrazné slevy. Nedohledáne tak informace o protislužbách, které může, ten kdo ji poskytl, chtít následně využít. Časté je, že se na nákladech kampaní podílejí i sami kandidáti, opět mimo účetnictví strany, " komentoval výstupy z výzkumu Vít Šimral.

Z anonymních rozhovorů s volebními manažery stran a PR pracovníky, které pro strany pracují, dále vyplývá, že u voleb na komunální úrovni může být takto sníženo či skryto více než 40 procent nákladů (180 milionů korun), u národních voleb (do parlamentu, senátu, apod.) to může být až pětina nákladů (70 milionů korun).

"Ve většině případů nejde o nezákonné jednání, jde spíše jen o to, že se zhoršuje možnost, jak jednoduše a na jednom místě sledovat opravdové výdaje stran na volby a to, kdo co pro strany v rámci kampaně dělal. S novými pravidly pro financování stran a kampaní, o kterých budou ve středu hlasovat senátoři, by se tento stav mohl změnit," dodává Šimral. Strany by nově měly uvádět za všechny výdaje cenu obvyklou. Nově zřízený dohledový úřad bude navíc dle odborné veřejnosti při sledování výdajů stran na kampaně mnohem pečlivější než poslanci kontrolního výboru, kteří je sledují dnes.

Dlouhodobý výzkum porovnává situaci zemí Střední Evropy, tj. České republiky, Maďarska, Polska, Rakouska a Slovenska. "Obdobná výše snížených či skrytých nákladů kampaní jako je v ČR se objevuje i v Rakousku a na Slovensku. Po přijetí nových pravidel pro financování stran a kampaní se ale postupně snižuje. Pokud budou nová pravidla přijata, bude velmi zajímavé sledovat vývoj v České republice," doplňuje Šimral.

Na další jev spojený s předvolebními kampaněmi, včetně těch krajských, poukázal na dnešním setkání s novináři Jiří Skuhrovec ze sdružení EconLab. Ten prezentoval aktuální data a příklady úspěšnosti krajských firem, ve kterých jsou zastoupeni politici, při získávání veřejných zakázek krajů a toho, jak kandidáti zastoupení v těchto firmách zpětně podporují své strany.

O zákonech, které určují pravidla pro financování stran a kampaní, budou senátoři hlasovat ve středu 24. srpna. Základem návrhů je několik prvků, které mohou přispět k zvýšení transparentnosti financování stran a kampaní. Jde například o: zavedení limitů pro dary i pro výdaje na kampaně v jednotlivých volbách (zákony se však netýkají voleb do místních zastupitelstev), zřízení nezávislého úřadu, který by kontroloval financování stran i kampaní a dodržování daných pravidel namísto kontrolního výboru poslanecké sněmovny, registraci třetích osob zapojených d kampaní (např. známá reklama A.Babiše s vodňanským kuřetem), povinnné zavedení transparentních účtů stran. Limity pro dary nakonec nemají nově zřízené politické instituty stran, úřad nebude moci dohlížet na stranické firmy (např. firma Cíl napojená na ČSSD nebo společnost Futura spojená s KSČM).

"Na politické strany nyní vydáváme ze státního rozpočtu kolem 500 milionů ročně, bylo by dobré vědět, že nejsou vynakládány zbytečně. Přes všechny nešvary oba zákony představují velmi důležitý krok k tomu, aby skončilo propojení mezi stranami a tajemnými či tajemnými sponzory, kteří si snadno mohou kupovat svůj vliv," říká o navržených novelách Pavel Franc z organizace Frank Bold, jeden z garantů platformy Rekonstrukce státu, která dnešní setkání iniciovala.

Podrobnější informace zde:

Blog P. France a V. Šimrala k tématu:
http://franc.blog.ihned.cz/c1-65403930-den-d-pro-pruhlednejsi-kampane-se-blizi

Výsledky červnového výzkumu agentury MEDIAN o tom, jaké faktory jsou pro voliče důležité při rozhodování o tom, zda pro ně strana bude důvěryhodná:
http://www.rekonstrukcestatu.cz/cs/archiv-novinek/9803-vyzkum-median-duvera-pro-politicke-strany-zavisi-hlavne-na-pruhlednem-financovani

Vše o zákonech o financování stran a kampaní na webu Rekonstrukce státu.
http://www.rekonstrukcestatu.cz/cs/archiv-novinek/9803-vyzkum-median-duvera-pro-politicke-strany-zavisi-hlavne-na-pruhlednem-financovani

Výprodej vlivu.cz - O aktuální kampaní Rekonstrukce státu k tématu financování stran a kampaní
http://www.rekonstrukcestatu.cz/cs/archiv-novinek/10180-otevira-se-prvni-e-shop-s-politickou-moci-v-cr-nakupujte-vliv-dokud-to-jde-jednoduse.

Více informací:

Václav Zeman, Rekonstrukce státu
tel.: 734 202 656
mail: vaclav.zeman@frankbold.org
 

Pokud chcete dostávat pravidelná upozornění na nové videorozhovory a komentáře, nechte nám tu svůj email. Pošleme vám je jednou za měsíc v pravidelném newsletteru Minuta demokracie.

Pomozte prosadit zákony Rekonstrukce státu

Chci přispět na monitoring slibů