Chceš demokratické Česko bez korupce? Klikni a podpoř naše aktivity darem.

Aktuality

Pandemický zákon vs nouzový stav. Jak se má změnit boj s koronavirem?

22. 02. 2021

Nouzový stav, který umožňuje vládě přijímat rozsáhlá protiepidemická opatření, by měl už od března nahradit šetrnější pandemický zákon. Minulý týden ho zrychleně schválila Sněmovna a teď míří do Senátu. Otázkou zůstává, jestli bude současná podoba zákona pro boj s pandemií stačit. Jaké bude mít vláda při boji s koronavirem pravomoci a jak můžou senátoři nový zákon vylepšit? Přinášíme přehled.

Sněmovna schválila pandemický zákon. Rekonstrukce státu pomohla vládní návrh opravit

18. 02. 2021

Poslanci dnes schválili opravenou verzi návrhu pandemického zákona. Ten se má stát novým právním rámcem pro řízení boje s epidemií, namísto nouzového stavu. Na podobě zákona se ve Sněmovně shodly vládní strany i většina opozice. Poslanci a poslankyně do zákona zahrnuli i naše doporučení na silnější parlamentní a soudní kontrolu, vyjasnění náhrady škod nebo povinnost protiepidemická opatření důsledněji zdůvodňovat. Návrh zákona teď míří do Senátu, který by jej měl také projednat zrychleně.

Na ÚOHS stále zůstávají všichni Rafajovi místopředsedové, včetně Evy Kubišové podezřelé z korupce

18. 02. 2021

Nový předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna nastoupil do funkce 2. prosince 2020. Nahradil Petra Rafaje, jehož působení v čele úřadu doprovázely korupční kauzy a podezření z ovlivňování miliardových zakázek. Na ÚOHS však stále působí tři místopředsedové z dob Petra Rafaje, z nichž někteří byli také vyšetřováni v souvislosti se stejnými kauzami. Protikorupční organizace Transparency International, Rekonstrukce státu, Oživení a Frank Bold proto volají po vypsání otevřeného výběrového řízení a přesoutěžení současných místopředsedů.

Legislativní kutilství v době krize: 3 přešlapy vlády za jeden den

15. 02. 2021

Komentář Josefa Karlického: Dnešní bilanci vlády lze shrnout takto: Nouzový stav je aktuálně vyhlášen v rozporu s Ústavou a schválené návrhy zákonů, které mají situaci vyřešit, trpí zcela zásadními nedostatky. To vše se děje 11 měsíců od prvního vyhlášení nouzového stavu kvůli pandemii COVID-19. Situace je kritická a vyžaduje okamžité jednání politiků a rychlou nápravu.

Nouzový stav má rychle nahradit pandemický zákon. Vládní návrh je ale děravý

15. 02. 2021

Vláda dnes projednává ministerský návrh speciálního pandemického zákona. Ten se má stát novým právním rámcem pro zvládání pandemie místo nouzového stavu. Vládní návrh je však děravý jak řešeto. Obsahuje jen omezené nástroje pro zvládání pandemie, ale také v něm chybí zakotvení dostatečné kontroly ze strany Parlamentu, soudů i veřejnosti. Návrh přesto může být dobrým základem pro další politická jednání, a po potřebných úpravách by na něm mohla najít vláda s opozicí shodu.

Bojovat s pandemií je možné navzdory konci nouzového stavu. Vláda však musí rychle jednat

12. 02. 2021

Poslanecká sněmovna ve čtvrtek odmítla další prodloužení nouzového stavu. Většina vládních opatření byla přitom postavena právě na jeho trvání a bude tedy nutná jejich revize. Větší část opatření lze sice udržet i bez nouzového stavu, ale jen za cenu náročnější koordinace a preciznějšího vážení jejich důvodnosti. Plošná a razantní opatření půjde vydávat jen obtížně. Vláda proto musí okamžitě jednat a zejména se zasadit o urychlené přijetí speciálního pandemického zákona, který přesný rámec pro vládní opatření nastaví.

Konec nouzového stavu vypne klíčová opatření. Jinak může jít o porušení ústavy

11. 02. 2021

Bez nouzového stavu může platit jen část aktuálně platných epidemiologických opatření, navíc s omezenějším rozsahem. Situace, kdy by platila současná plošná omezení bez nouzového stavu a bez související zvýšené kontroly Parlamentu by mohla znamenat porušení ústavy. Rekonstrukce státu proto již od dubna 2020 doporučuje přijetí speciálního pandemického zákona, který by umožnil pandemii zvládat, aniž by vláda měla bianko šek na rozsáhlé omezování práv.