Díky zákonu o registru smluv má veřejnost už více jak 2 roky přehled nad tím, jak stát nakládá s našimi penězi. V současnosti už občané vidí na smlouvy úřadů a státních firem za více jak 8 bilionů korun. Některé státní firmy jako je ČEZ nebo České dráhy však mají stále navrch kvůli neférové výjimce, díky které své smlouvy zveřejňovat nemusí. Už v pátek 8. března by měli poslanci po více jak roce odkládání o zrušení výjimky hlasovat. Tady je pět hlavních argumentů, proč by měli poslanci konec výjimek schválit.
Můžeme jako občané měnit politiku, i když právě nejsou volby? A jak? Nebo musíme čekat, jaké kroky naši zvolení zástupci učiní? A co když neplní své sliby nebo nerespektují meze své moci? Přijďte na debatu o občanském lobbingu jako o nástroji kontroly politiků. Tentokrát do Českých Budějovic!
Cesta ke schválení zákona o registru smluv nebyla vůbec snadná, stejně tak i jeho osud po nabytí účinnosti. Nejkrásnější protikorupční zákon napadla na podzim roku 2017 skupina senátorů a navrhla jeho zrušení u Ústavního soudu. Letos na konci ledna soud rozhodl, že zákon o registru smluv je v souladu s Ústavou. Registr podle nálezu neomezuje právo podnikat, naopak představuje rozumný nástroj veřejné kontroly. Pojďme se na argumenty soudu podívat blíž.
Rekonstrukce státu letos plánuje rozjet hned devět klíčových opatření proti korupci. V druhém roce volebního období je totiž ideální chvíle na to dostat všechny klíčové zákony do Sněmovny. Pět z nich budou poslanci navíc řešit už v březnu, řada z těchto opatření je tedy již na dobré cestě. S plánem Rekonstrukce státu oslovila všechny parlamentní strany.
Poslanci budou již brzy znovu hlasovat o novinkách, které mohou přinést občanům rychlejší a efektivnější přístup k informacím o veřejné správě. Senát jim vrátil zpátky zákon o zpracování osobních údajů s požadavkem, aby odstranili část o informačním příkazu a rozšíření pravomocí Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Obě novinky přitom mohou pomoci při řešení sporných případů, které výrazně zatěžují žadatele i úřady.
Prezident Miloš Zeman a kancléř Vratislav Mynář podle dostupných informací a právní analýzy Rekonstrukce státu nepřípustně zasahovali do rozhodování soudů a mohli se dopustit trestného činu.
Senátoři včera odmítli novinky, které měly zlepšit reálnou vymahatelnost práva na informace: informační příkaz a přezkum zamítnutých žádostí o informace ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Poslanecké návrhy měly řešit hlavně vleklé spory mezi úřady a žadateli. Podle expertů by prospěly nejen občanům, ale také malým obcím. Návrhy zákonů se tak vrací zpátky do Sněmovny.