Přečtěte si, co provedly senátní úpravy zákonu o registru smluv. V čem se horní komorou navrhovaná verze liší a proč to nemůže fungovat.
17. listopad. Jeden z mála dnů v roce, který společnost věnuje sebereflexi. Kam jsme od roku 1989 doputovali a jak si dnes stojíme?
Pracovní skupina projektu Rekonstrukce státu analyzovala senátní verzi návrhu zákona o registru smluv (senátní tisk č. 126) a dospěla k níže uvedenému závěru:
Vaše možnosti v demokracii nekončí hlasováním u voleb. Poslanci a senátoři často věnují pozornost tomu, co zajímá veřejnost. Nevěříte?
Návrh zákona o registru smluv, který měl umožnit snadnou kontrolu veřejných peněz, v minulých dnech tvrdě narazil na odpor Senátu. I když o tomto předpisu, který se vejde na jednu stranu, jednaly během tří let dvě vlády a dvě Sněmovny, senátní “ústavní pojistky” dokázaly postavit smysl zákona na hlavu. To, co ze zákona zbylo, připomíná prázdnou skořápku.
Téměř přesně dva roky po sněmovních volbách v říjnu 2013 Poslanecká sněmovna v úterý 20. října v prvním čtení schválila vládní návrhy novelizací zákona o politických stran a volebního zákona.
Senát ve čtvrtek 22. října fakticky odmítl zákon o zveřejňování smluv. Vrátil jej do Sněmovny se změnami, které ruší hlavní princip zákona, zavádí nově kontroly a pokuty a navíc obsahuje právně vágní ustanovení, které může značeně zkomplikovat jeho uvedení do praxe.