Speciální vydání bulvárního deníku dnes upozornilo na „tajného” sponzora Rekonstrukce státu. V anonymním letáku, který na konci roku dostali poslanci, a poté zveřejnil deník Blesk, byla Rekonstrukce státu označena za stroj na peníze pro společnost Amper Holding podnikatele Jana Palaščáka. V reakci na antikampaň se Palaščák rozhodl, že prosazování vyšší transparentnosti začne podporovat.
Zákon, který by měl upravit hospodaření politických stran včetně zavedení účinného dohledu, má Ministerstvo vnitra připravené už půl roku. Od podzimu 2014 koaliční rada jeho projednání odkládá.
Skupina států proti korupci Rady Evropy dnes vydala další negativní hodnocení České republiky v oblasti financování politických stran. Stejně jako Rekonstrukce státu kritizuje průtahy a nulový progres v přijímání změn a podporuje zřízení nezávislé kontroly.
Zákon o státním zastupitelství byl tak, jak jej předložilo Ministerstvo spravedlnosti na konci roku, velmi kritizován samotnými státními zástupci, některými politiky i experty v této oblasti. Ministerstvo proto nyní zvažuje, jak dále postupovat.
To se dozvíte v naší tiskové zprávě, kde komentujeme činnost všech tří koaličních stran za poslední rok. V příloze jsme pro vás také stručně shrnuli všechny zásadní vládní kroky. Podívejte se, jak vláda plnila své předvolební sliby...
Před rokem se vláda v programovém prohlášení zavázala k „věcnému a časovému naplnění svých priorit“, mezi které patřila většina z 9 zákonů Rekonstrukce státu: například průhledné financování politických stran, rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu nebo posílení nezávislosti státního zastupitelství. Ačkoli v legislativním plánu byly u všech návrhů termíny předložení vládě v roce 2014, termíny byly změněny a (s výjimkou služebního zákona) vláda dodnes jediný zákon neprojednala.
Pracovní skupina projektu Rekonstrukce státu podporuje vládní návrh novely zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění předloženém do mezirezortního připomínkového řízení v prosinci 2014. Tento návrh naplňuje kritéria pro rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) tak, aby byla zaručena jak kontrola hospodaření se všemi veřejnými prostředky, tak i kontrola hospodaření s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku.