Stáhněte si aplikaci Reflektor a posviťte si s námi na politiky.

Google PlayApp Store

Nezávislá kontrola státních a obecních firem

Sdílet:

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) nemůže kontrolovat hospodaření samospráv nebo jejich podniků, veřejnoprávních médií ani veřejných akciových společností, tedy prostředky v odhadované výši přes 1,5 bilionu korun. Nedostatečná koordinace kontrol různých státních orgánů současně způsobuje nadměrnou administrativní zátěž na straně obcí.

Lobbujeme

Aktuální vývoj

9. 9. 2020

Předseda Sněmovny chce urychlit přijetí tří protikorupčních zákonů. A kdy přijde řada na klíčové změny?

Předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček (ANO) včera oznámil, že vyzve předsedy sněmovních klubů ke spolupráci na přijetí protikorupčních zákonů. Mezi priority pro poslední rok před volbami zařadil novelu pro transparentnější soudy, nový zákon o lobbování a etický kodex poslanců. Rekonstrukce státu však připomíná, že by politici měli popohnat hlavně opatření s velkým dopadem na celou státní správu. Stále není schváleno 10 zákonů, které mohou pomoci ušetřit až stamiliardy ze státního rozpočtu.

číst více
7. 9. 2020

Rekonstrukce státu: Babišova vláda je nejhorší v zavádění protikorupčních opatření

Boj s korupcí v Česku zůstává jen na papíře. Babišova vláda, která sama sebe často nazývá protikorupční, za tři roky prosadila pouze tři změny, které si vynutil tlak občanské společnosti. Zbytek protikorupčních opatření je stále v nedohlednu. V loňském roce byla ČR nejhorší ze 42 zemí v plnění doporučení protikorupční skupiny Rady Evropy (GRECO). Do voleb zbývá pouhý rok. Politici stále můžou stihnout přijmout 10 klíčových zákonů, které nám do budoucna ušetří stamiliardy. Stačí si tyto zákony vzít za prioritu.

číst více
3. 8. 2020

Průhlednější Dukovany díky registru smluv. Chybí ale dohled NKÚ

Stát podepsal s ČEZem první smlouvy o dostavbě jaderného bloku. Díky registru smluv na smlouvy alespoň částečně vidíme. Před rokem totiž Rekonstrukce státu pomohla prosadit zrušení výjimky pro veřejně vlastněné firmy obchodované na burze. Stále ale chybí nezávislá kontrola toho, jak bude ČEZ s veřejnými financemi při dostavbě nakládat. Změnit to může rozšíření působnosti NKÚ.

číst více
4. 6. 2020

Vláda bude rozhodovat o podpoře jádra: návrh obsahuje vážná rizika

Dnes skončilo meziresortní připomínkové řízení k návrhu zákona o podpoře jaderné energie z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu. Rekonstrukce státu apeluje na vládu, aby návrh vrátila ministerstvu k přepracování. V současném znění by návrh mohl vést k tomu, že české domácnosti a firmy budou muset splácet stovky miliard korun na jaderné bloky v Dukovanech ve svých účtech za elektřinu.

číst více
29. 2. 2020

Schůzka s premiérem: Probrali jsme plány na reformu dohledu nad veřejnými zakázkami a další aktuální témata

Zástupci Rekonstrukce státu se 28. února 2020 setkali s premiérem Andrejem Babišem, ministryní spravedlnosti Marií Benešovou a ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou. Společně jsme jednali o posunech v prosazování protikorupčních opatření na vládní úrovni. Navázali jsme tak na schůzku s premiérem z podzimu minulého roku. Hlavními tématy setkání bylo zlepšení dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, zveřejňování soudních rozsudků a transparentnost firem, které žádají stát o dotace.

číst více
24. 2. 2020

Členové Rekonstrukce státu si vytyčili cíle pro spolupráci v roce 2020

Rekonstrukce státu je platformou jedenácti členských organizací, které se věnují otázkám dobrého vládnutí a posilování transparentnosti veřejné správy. Jako každý rok se zástupci členských organizací setkali na plénu, aby probrali plány aktivit Rekonstrukce státu pro rok 2020 a hlasovali o nich.

číst více
archiv aktualit

Podle výročních zpráv BIS jsou korupcí a klientelismem zasaženy nejen vysoká patra české politiky, ale také kraje, obce, či městské obchodní společnosti. Jejich hospodaření přitom v současnosti nekontroluje žádný nezávislý auditor. Jsou totiž mimo dohled Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Jde o dopravní podniky velkých měst, krajské nemocnice, ale také státní firmy.

Obce se zároveň potýkají s tím, že špatná koordinace kontrol ze strany státních kontrolních orgánů vede k nadměrné administrativní zátěži. Hlavní problém tkví v tom, že neexistuje přehled o tom, kam jednotlivé státní kontrolní orgány posílají své kontroly.

Co prosazujeme?

  • Rozšíření kontrol NKÚ na státní a městské firmy, kraje nebo statutární města
  • Rozšíření kontrol NKÚ na všechny státní a polostátní firmy
  • Řešení nadměrné kontrolní zátěže na obcích