Stáhněte si aplikaci Reflektor a posviťte si s námi na politiky.

Google PlayApp Store
Zkušenosti s vládní pomocí

Zkušenosti s vládní pomocí

Představujeme průřezové příběhy konkrétních lidí, na které vláda v podpůrných programech v souvislosti s pandemií COVID-19 zapomněla.

Jiří M., Jakartovice

„Kvůli vládním nařízením jsem přišel skoro o celý příjem. Hospodařím se zemědělskou půdou a na podporu nedosáhnu. Programy pro zemědělce byly jen pro velké podniky, které mají pojištění plodin. A nikdo mi nesdělil, proč a na jaký druh podpory mám nárok. Naopak všude vyhrožovali, co se stane, když někdo podporu zneužije."

Edita D., Praha

„Když vláda vyhlásila nouzový stav, klesl mi příjem na úroveň životního minima. Mám totiž třetinový úvazek a k tomu jako OSVČ mám ještě 3 práce na živnosťák, které dohromady tvoří 70 % mých příjmů. Kvůli tomu jsem nemohla žádat o žádnou státní podporu. Nechápu, jak je možné, že jsme byli vyřazeni ze všech programů, když já ze všech příjmů musím platit daň.”


Chyby v programech je pořád možé napravit
Podělte se i o vaši zkušenost!

Vít S., Děčín

„Žádal jsem za naši firmu o podporu v programu COVID I, COVID Praha a Pětadvacítka. Mám smíšené pocity. Peníze pro OSVČ jsou asi na hraně rozumné meze. Žádost o 25ku proběhla dobře a peníze jsem bez problémů obdržel. Peníze pro firmy - to je výsměch a řízený krach. Příprava podání žádosti o COVID I byla ohromná byrokracie, zabralo nám to 13 hodin ve 4 lidech. Po podání žádosti jsem musel banku čtyřikrát nebo pětkrát urgovat. Zprvu komunikovali, poté se téměř na dva měsíce odmlčeli, nakonec jsme v závěru května byli odmítnuti z důvodu záporného kapitálu firmy, tedy protože měla aktivní půjčky. To je však přirozené, jsme relativně nová firma. U COVID Praha jsem podal žádost u své banky, ale neodpověděla. A bez schválení od ní nemohu jít do ČMZRB, zároveň u jiné banky než té svojí by o mně neměli vůbec žádné informace. COVID Praha navíc nebyl dle mého prezentován dostatečně včas. Také podmínky byly bláznivé - dohoda na programu byla v pátek a program se spustil v pondělí. Rozebrán do osmi minut. Je to pro mě velký tlak na psychiku. Když se to nerozjede, tak mě výše závazků dožene a asi budu muset prodat i barák, abych to pokryl.”

Lucie M., Praha

„Žádosti byly docela srozumitelné, ale vždycky jsem konzultovala s právníky v mém okolí, zda mám na nějakou formu podpory nárok. Nakonec mi žádný z programů nepomohl. Měla jsem nárok na rodičovskou, ale náhradu za svůj ušlý příjem z DPP jsem žádnou nezískala. Chybí tak podle mě podpora pro jedince na rodičovské, kteří zároveň někde pracují na dohodu o provedení práce."


Prosazujeme nápravu u politiků
Pomozte nám odhalit další chyby!

Petra V., Beskydsko

„Chybí mi podpora vedlejších OSVČ a vadí mi absurdita ve vládních podporách. Jako vedlejší OSVČ jsem nemohla žádat o žádný příspěvek, i přesto, že ze SVČ, kterou je provozování jógy, byl příjem nulový a v zaměstnání byl 70% z polovičního úvazku. Zároveň příjmy ze SVČ mám nízké, takže neplatím pro SVČ zálohy na sociální a zdravotní pojištění, ale toto zúčtovávám jednou ročně v daňovém přiznání. Takže ani úleva na zdravotním a sociálním pojištění se mě netýká a budu povinna vše za rok 2020 uhradit. OSVČ platící zálohy a mající tedy vyšší příjmy je na půl roku od záloh osvobozena - proč tedy ne člověk mající menší příjem? Na další otázky směřované poslancům mi žádný neodpověděl."

Bronislav P., Brno

Mám příjem ze zaměstnání jako telefonní operátor a částečný příjem ze živnosti lektora angličtiny. Protože mi v zaměstnání platí daně, nemohl jsem čerpat 25ku i přesto, že jsem během karantény přišel o polovinu výdělků. Také podmínky čerpání podpory se neustále měnily, byl v tom zmatek."

Ondřej K., Praha

„Jako firma jsme podali žádost o programy COVID I a později COVID III. Podání žádosti o COVID I se nám zdálo zbytečně komplikované a se zastaralými postupy. Proces vyřízení žádosti byl také velmi zdlouhavý - trvalo téměř měsíc, než nám byla žádost zamítnuta kvůli naplnění kapacity. V případě COVID III nám informace o programu připadaly nedostatečné a první banka navíc přestala komunikovat poté, co jsme žádost podali. Po 51 dnech jsme je přiměli k vyjádření a kvůli nevstřícnosti žádost zrušili. Nyní žádáme u jiné banky, která již komunikuje profesionálněji a zdá se, že konečně uspějeme. Na výsledek žádosti o COVID III tudíž ještě stále čekáme."

V projektu NEZHASÍNAT! sledujeme kroky vlády v nouzovém stavu, předkládáme politikům konkrétní doporučení, jak se s krizí popasovat efektivně, férově a v mezích zákona, a také podrobně vyhodnocujeme vládní podpůrné programy. V těch jsme identifikovali mnoho nedostatků a upozornili jsme na několik skupin občanů postižených vládnimi opatřeními, na které vláda v programech nemyslela, a prosazujeme dodatečnou nápravu. Třeba i vaše zkušenost nám pomůže odhalit další slabinu ve vládních programech. A pokud vám naše práce připadá smysluplná, budeme rádi, když nás podpoříte. Děkujeme za pomoc!

VYUŽIJTE BEZPLATNOU PRÁVNÍ PODPORU FRANK BOLD
Potřebujete právní pomoc v návaznosti na koronakrizi?