10 zákonů pro senátory

Michael Žantovský

ODS+STAN+TOP 09, Praha 5

60 %

Vyjádření politika: Pokud si pozorně přečtete mé odpovědi, jistě uznáte, že označit je jako souhlas z 60% je zavádějícíí. Nejde přece o to, zda šlověk souhlasí s návrhy Rekonstrukce státu tak, jak jsou mu předkládány, ale o účinnější a důslednější protikorupční opatření. v podobě zákonů. Tímto hlediskem jsem se snažil řídit i ve svých odpovědích.

Rozšíření působnosti NKÚ: 100 %

Posílení transparentnosti a kvality rozhodování soudů: 100 %

Teritorialitu exekutorů považuji za nutný, ale nikoli dostatečný kriok k mápravě otřesných poměrů v této oblasti. Stát zde přenesl svoji povinnost vymáhat zákon na soukromé osoby, aniž jejich činnost podrobil náležitému dohledu a regulaci. Náprava by měla být komplexnější.

Férový systém přidělování exekucí - teritorialita exekutorů: 100 %

Veřejná evidence skutečných majitelů a provázanost s dotacemi: 100 %

Novela Zákona o svobodném přístupu k informacím je nezbytná, ale především v zájmu přesnějšího vymezení povinných subjektů, včetně veřejně vlastněných firem, Na druhé straně rozšíření důvodů pro odmítnutí poskytnutí informací se nese v duchu dlouhodobých pokusů ze strany vládních institucí o oslabení zákona č. 106/1999 Sb. a omezení rozsahu poskytovaných informací. To se projevilo i během současné koronavirové krize v odmítání poskytovat anonymizované hinformace o šíření viru v různých skupinách a lokalitách. Je třeba vycházet z toho, že vlády, a to nejen naše, se zřídkakdy kloní k rozsáhlému poskytování informací a snaží se ho spíše omezovat. Novela, tak jako původní zákon, by měla vzejít ze společného úsilí poslanců a senátorů Parlamentu ČR. jako zástupců občanů.

Novela informačního zákona: 0 %

Zákon o lobbingu , včetně registru lobbistů je nanejvýš pořřebný. Navrhované sankce za porušování zákona (pokuta do 100 000 Kč) resp. zákaz činnosti do 3 let jsou však neúměrné výynamu lobbovaných kauz, v n ichž se někdy jedná o miliardové částky. Sankční část návrhu zákona by měla být zpřísněna.

Transparentní lobbing: 100 %

Úprava řízení Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran: 100 %

Státní zástupci mají být jistě chráněni před politickými zásahy do jejich činnosti. Jedná se však o tak komplexní a citlivou problematiku, že k návrhům zákonných úprav nejsem schopen v daném čase zaujmout definitivní stanovisko. Se zákonodárným úmyslem však souhlasím.

Novela zákona o státním zastupitelství: 0 %

Whistle-blowing je složitá otázka po právní i morální stránce. Bez seznámení s konkrétním návrhem zákona, který v tomto bodě chybí, k němu nemohu zodpovědně zaujmout stanovisko.

Zákon o ochraně oznamovatelů korupce: 0 %

Současná právní úprava postavení ÚHOSu a jeho předsedy je zjevně neuspokojivá. Ale nemohu zodpovědně říct, zda bych pro novou zákonnou úpravu hlasoval či ne bez znalosrti konkrétního návrhu zákona. V obecné podobě není tato otázka zcela korektní.

Reforma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže: 0 %