10 zákonů pro senátory

Filip Smoljak

PRO Zdraví, Praha 9

70 %

Vyjádření politika: Bylo by dobré prosadit zavedení základního nepodmíněného příjmu, čili reformu celého sociálně ekonomického systému země. Dále by bylo vhodné skoncovat s nemravným autorským zákonem, neekologickým chováním korporací a mnoho, mnoho dalšího..... Bohužel většina reforem, kterou bych si přál, značně překračuje pravomoci Parlamentu, jelikož je tu nadnárodní legislativní kontext. Naděje tu ale je. Spravedlnost zvítězí.

Ano., Jsem dlouhodobě PRO mnohem větší rozšíření působnosti NKÚ, včetně krajů, obcí a jejich "firem"..

Rozšíření působnosti NKÚ: 100 %

ANO. Pokud bych měl zákonodárnou iniciativu, navrhl bych vedle povinnosti zveřejňování rozhodnutí soudů na internetu také povinnost zveřejnit na požádání kohokoliv anonymizované protokoly ze soudních jednání a anonymizovaná písemná podání stran v míře obdobné, jako je tomu u zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.

Posílení transparentnosti a kvality rozhodování soudů: 100 %

Ano. Přidal bych k tomu heslo: Jeden dlužník, jeden exekutor. Je to ale jen jeden střípek z celé mozaiky potřebných změn. Ovšem pozor. Některé v současnosti navrhované změny mohou znamenat, že začneme s vaničkou vylévat i dítě, tedy věřitele. Mířím tím například ke snahám uvalit na věřitele nadměrnou tíhu plateb záloh u menších pohledávek apod.

Férový systém přidělování exekucí - teritorialita exekutorů: 100 %

Ano, zcela bez debat. Dosavadní snahy byly bezzubé a naivní. Celá záležitost samozřejmě souvisí s daňovou problematikou na evropském trhu a mnoha dalšími věcmi. Nicméně přidělování dotací subjektu, o kterém vím jen to, že ho neznám, je typickým znakem hluboce zakořeněné korupce v tomto státě.

Veřejná evidence skutečných majitelů a provázanost s dotacemi: 100 %

V žádném případě. Jedná se o snahu celý svobodný přístup k informacím sabotovat. Zvláště navrhovaný § 11a je přímo skandální, když hovoří o tom, že lze informaci odepřít, pokud by to pro povinný subjekt znamenalo nepřiměřenou zátěž.... Hlasoval bych pro novelu, která zákon naopak zpřísní a konečně zavede nějaké účinné sankce.

Novela informačního zákona: 0 %

Ano. Zde tradičně zaostáváme za rozvinutějšími demokraciemi...

Transparentní lobbing: 100 %

Úprava řízení Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran: 0 %

Je to velice komplikovaná novela v tom, že řadu vážných problémů neřeší, i když některé dílčí věci řeší patrně rozumně. Jsou to ale dílčí změny, které nebudou fungovat, když nefunguje celý systém. Možná jsem příliš radikální, ale domnívám se, že celý náš justiční systém si žádá radikální reformu od základu, která by se dotkla celé řady zákonů a patrně i Ústavy.

Novela zákona o státním zastupitelství: 0 %

Ano. Sám sebe pokládám za whistleblowera, tak doufám, že se takového zákona dočkám dřív, než mě někdo zastřelí.

Zákon o ochraně oznamovatelů korupce: 100 %

Ano. JIž nikdy se nesmí stát, že se shromáždí tak obrovská ekonomická moc a na tak dlouhou dobu v rukou jednoho (téměř neodvolatelného) primitivního hochštaplera. Reforma ÚOHS ale nestačí. Je třeba reformovat celé soutěžní právo, a to v celé EU.

Reforma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže: 100 %