Chceš demokratické Česko bez korupce? Klikni a podpoř naše aktivity darem.

Kauza Švachula? Další důkaz, že ÚOHS nutně potřebuje systémovou změnu

Kauza Švachula? Další důkaz, že ÚOHS nutně potřebuje systémovou změnu

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří Švachula za ANO podle policejních dokumentů ovlivňoval či přímo ovládal vedení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Protikorupční organizace Rekonstrukce státu a Transparency International přitom dlouhodobě upozorňují na rizikový systém dohledu nad veřejnými zakázkami, který otevírá dveře pro případnou korupci a klientelismus. V současnosti organizace společně pracují na návrhu opatření, které by zlepšily fungování úřadu.

Ilustrační foto. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. Protikorupční organizace kritizují nadměrou koncentraci pravomocí v rukou předsedy úřadu. Foto: ČTK

Zpravodajský server Aktuálně.cz dnes přišel s informací, že bývalý komunální politik Jiří Švachula (ANO), stíhaný za manipulaci s veřejnými zakázkami, měl mít rozsáhlý vliv na rozhodování ÚOHS v oblasti zakázek. Do korupční kauzy je zapleten nejen předseda Petr Rafaj, ale například také současná místopředsedkyně pro veřejné zakázky Eva Kubišová, bývalý místopředseda Josef Chýle a místopředseda pro legislativu Petr Solský.

„V této kauze nejde jen o individuální selhání jednotlivců. Pokud může jeden člověk prostřednictvím vedení úřadu ovlivnit rozhodování o miliardových veřejných zakázkách, jedná se o chybu celého systému. Na systémovou korupci je třeba odpovědět systémovou změnou,” říká Marek Zelenka, předseda Oživení a garant Rekonstrukce státu.

Aktuálně.cz uvádí, že „Švachula měl velmi úzké vztahy nejen s Rafajem, ale i s jeho místopředsedy. A podle policie tak dokázal pomocí nich získat utajené informace z obou stupňů rozhodování úřadu, nebo je dokonce ovlivňovat.” Problematické tak bylo chování vedení celého úřadu, včetně jeho místopředsedů. Jedním z podezřelých z manipulací je i bývalý místopředseda Josef Chýle. Když ale v jednom případě “nechtěl plnit pokyny, které měly vést ve prospěch společnosti Kapsch”, byl následně předsedou Rafajem odvolán a nahrazen Evou Kubišovou, se kterou měl mít Švachula rovněž nadstandardní vztahy. Nadměrná koncentrace pravomocí v rukou předsedy ÚOHS je jádrem problému.

“Předseda může bez jakýchkoliv omezení jmenovat a odvolávat místopředsedy úřadu odpovědné za jednotlivé sekce, což je snadno zneužitelné. Přinejmenším musí být nastaveny jasné kvalifikační předpoklady, pevné funkční období a možnost odvolání jen ze zákonných důvodů,” říká Věnek Bonuš, analytik Rekonstrukce státu.

Rozkladové komise složené podle přání předsedy úřadu

Dalším problémem je, že v druhém stupni rozhoduje na ÚOHS přímo jeho předseda, a to na základě doporučení rozkladové komise. Tu si ale rovněž může vybrat zcela dle své vůle. Opět totiž neexistují kvalifikační předpoklady, funkční období či zákonné odvolací důvody. Předseda Rafaj tak do rozkladové komise již jmenoval mimo jiné svou dceru, jejího manžela, dnes vazebně stíhaného Švachulu a stranické kolegy z frýdecké buňky ČSSD.

„V České republice funguje v oblasti veřejných zakázek obecný způsob správního přezkumu, kdy o miliardových zakázkách rozhoduje v prvním stupni řadový úředník a ve druhém stupni předseda úřadu na doporučení netransparentní rozkladové komise. To je zcela neudržitelné,” doplňuje Jan Dupák, právník Transparency International.

Dohled nad zakázkami počesku? V Evropě neobvyklý model

Nedostatky českého systému dohledu nad veřejnými zakázkami potvrzuje i nová analýza Ministerstva pro místní rozvoj, podle které je tuzemský systém přezkumu v Evropě raritou. Obdobu najdeme v podstatě jen v Bulharsku. Ve vyspělých státech EU rozhodují v první fázi přímo soudy nebo speciální správní kvazisoudní orgány.

„Dnešní systém kontroly veřejných zakázek je v mezinárodním srovnání zcela nedostačující a poskytuje prostor pro systémovou korupci. Musíme provést hlubokou reformu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, která posílí nezávislost a odbornost rozhodování. O zakázkách musí rozhodovat kolektivní orgán,” uzavírá Marek Zelenka, předseda Oživení a garant Rekonstrukce státu.

Na návrhu potřebných systémových změn v dohledu nad veřejnými zakázkami dlouhodobě pracuje skupina protikorupčních organizací: Frank Bold, Oživení (sdružené v protikorupční platformě Rekonstrukce státu) a Transparency International. Konkrétní návrh už brzy představíme veřejnosti i politikům. Možnou budoucí reformu úřadu chceme následně představit i jako členové protikorupční rady vlády.

Čtěte také: Aktuálně.cz - Reformujte antimonopolní úřad, žádají experti kvůli podezřením, která šetří policie - 5. 2. 2020