Veřejný sektor skrze zakázky ročně utratí přibližně 600 miliard korun, což je desetina našeho HDP. Tyto prostředky však stále nejsou utráceny efektivně. Nekompetentní zadávání a korupce deformují trh a demotivují férové podnikatele s kvalitními produkty. Nadměrná složitost zadávání navyšuje administrativu a náklady na právníky. Přitom to jde dělat jinak: bez byrokracie, rozumně, účelně i transparentně.
Rekonstrukce státu provedla analýzu připomínek k návrhu reformy přezkumu veřejných zakázek zaslaných úřady, podnikatelskými subjekty a dalšími připomínkovými místy v rámci meziresortního připomínkového řízení (MPŘ). Připomínky vykazují řadu podobností a shodných pasáží, které budí dojem, že byly přejaty od jednoho zdroje. Řada připomínek se nápadně shoduje s veřejnou kritikou reformy pocházející od samotného předsedy ÚOHS Petra Mlsny.
Poslanci projednávají novelu zákona o veřejné podpoře, která může díky pozměňovacím návrhům přinést hned dvě pozitivní novinky proti korupci. Skupina poslanců chce stanovit základní pravidla transparentnosti u zakázek malého rozsahu, u nichž zřejmě dojde ke zvýšení limitů. Další návrh posílí reálnou vymahatelnost zákona o střetu zájmů. Návrh má pojistit to, aby členové vlády nesměli získávat veřejné zakázky. Tento požadavek zákona o střetu zájmů doposud nebyl úřady vymáhán s poukazem na to, že chybí explicitně v zakázkovém zákoně.
Transparency International ČR vydala 24. 7. 2024 zprávu, že předseda Petr Mlsna selhal v posílení nezávislosti ÚOHS a blokuje reformu úřadu v zájmu udržení vlastní moci. Předseda Mlsna následně přijal pozvání do vysílání Českého rozhlasu, aby na zprávu TI zareagoval. Na svou obranu uvedl řadu nepravdivých a zavádějících informací, jinde zas opomenul klíčový kontext. Následující článek se zabývá jedním z těchto tvrzení předsedy Mlsny a důležitý kontext naopak doplňuje.
Tři čtvrtiny volebního období se pomalu, ale jistě blíží ke konci. Vláda bude mít co dělat, aby dotáhla do konce řadu zásadních návrhů. Klíčové reformy, jako je novela služebního zákona nebo reforma ÚOHS, jsou teprve na začátku legislativního procesu. Vláda by měla rychle ubíhající čas maximálně využít k dotažení dalších opatření pro posílení demokratických pojistek i odolnosti Česka.
Dlouhodobá praxe ukázala, že přezkum zadávání veřejných zakázek je v Česku zdlouhavý a nepřehledný. Ministerstvo pro místní rozvoj dnes konečně představilo návrh zákona, který to má změnit. Přinese změnu fungování ÚOHS, kdy namísto předsedy budou nově o přezkumech rozhodovat specializované senáty v jedné jediné instanci. Rekonstrukce státu návrh reformy vítá.
Ministerstvo pro místní rozvoj zveřejnilo záměr reformovat přezkum veřejných zakázek. Protikorupční organizace Rekonstrukce státu, Oživení a Transparency International oceňují, že reforma splňuje dlouhodobě doporučované odstranění nadměrné koncentrace pravomocí předsedy ÚOHS i zjednodušení rozhodovacích procesů, aby se omezil prostor pro nekalé praktiky v rámci státních investic. Ministerský návrh však obsahuje navíc i jedno riziko: ÚOHS by v budoucnu nesměl zahájit vyšetřování běžících zakázek z moci úřední.
Předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna odvolal na začátku ledna asi desítku členů rozkladových komisí s odkazem na potřebu šetřit. Odvolán byl i protikorupční expert, kterého nominovaly protikorupční organizace. ÚOHS také neumožnil organizacím, aby navrhly náhradu za odcházející expertku, kterou v roce 2021 nominovaly. Vzhledem k nízkým odměnám členů komisí je zdůvodnění předsedy nevěrohodné. Pravým důvodem může být spor o budoucí reformu úřadu, kterou organizace společně prosazují.
Jak zhodnotit vládní kabinet podle práce odvedené v oblasti protikorupčních zákonů? Velmi vlažně. Vláda na přípravě důležité legislativy pracovala pomalu a jako by z pouhé povinnosti. Přesto se našlo pár světlých momentů. Pojďme se ohlédnout, jak si vláda stojí v polovině svého mandátu.
České soudy možná budou moci zastavovat probíhající veřejné zakázky. To znamená například zastavení prací na klíčových (nejen dopravních) stavbách či třeba práce programátorů v rámci digitalizace státní správy. Česku tak reálně hrozí investiční paralýza. Řešením může být reforma ÚOHS, po které voláme již několik let. Nalezne vláda k tomuto kroku odvahu a politickou shodu?
Antimonopolní úřad, který v Česku dohlíží na hospodářskou soutěž i na veřejné zakázky, nefunguje zdaleka uspokojivě. Hlavním důvodem je jeho vnitřní uspořádání. Proto je reforma potřeba. V čem je současná situace nevyhovující a jak by se dal ÚOHS proměnit k lepšímu?
Bylo nebylo, kdysi dávno v české politice bujela korupce. A my jsme tomu nechtěli přihlížet... Proto vznikla v roce 2013 Rekonstrukce státu. Po 10 letech můžeme říci, že se Česko hodně změnilo. Když sčítáme úspěchy, podařilo se nám prosadit desítky změn zákonů. Nic z toho by ale nebylo možné bez vás - přátel, podporovatelů a partnerů. Děkujeme vám a jedeme dál.
Končí dosavadní volnost předsedy antimonopolního úřadu. V platnost vešla novela zákona o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), za kterou lobbovala i Rekonstrukce státu. Zavádí šestiletá funkční období místopředsedů, kvalifikační předpoklady pro jejich jmenování a možnost odvolání jen ze zákonných důvodů. Předseda tak již nebude moci místopředsedy kdykoliv jmenovat či odvolávat.
Vláda Petra Fialy (ODS) má za sebou rok a půl vládnutí. Pětikoalice však nenaplnila velká očekávání: boj s korupcí vázne, ministr spravedlnosti vykosťuje protikorupční zákony a postupuje kontroverzním způsobem vůči justici. Přesto se vládní koalici řada věcí povedla - start digitalizace, posílení dohledu nad férovostí voleb nebo nezávislosti médií veřejné služby. Rekonstrukce státu přináší vysvědčení vládní pětikoalice formou slovního hodnocení.
Dnes a zítra probíhá konference Digitální Česko. Jak na tom však s digitalizací je státní správa? Česko už má digitální ústavu a agenturu, na hmatatelné výsledky však musíme ještě počkat. Rekonstrukce státu připomíná, že jenom „digitalizovat” pro efektivnější stát nestačí. Potřebujeme nový služební zákon, zjednodušit nákupy státu a poprat se s problémem závislosti státu na konkrétních dodavatelích služeb a technologií (vendor lock-in).
Už zítra bude Senát hlasovat o důležité novele zákona o zadávání veřejných zakázek. Na stole leží navýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, neboli nárůst veřejných zakázek bez soutěže. Druhým bodem je střet zájmů, tedy otázka, zda se mohou členové vlády a jejich firmy ucházet o státní zakázky. Protikorupční organizace Rekonstrukce státu, Datlab, Transparency International a Oživení apelují na senátorky a senátory, aby svým hlasem neoslabili protikorupční pojistky v oblasti veřejných zakázek.
Rekonstrukce státu se dlouhodobě snaží o moderní a efektivní státní správu. Prosazujeme systémové pojistky proti korupci, transparentnost, svobodu slova a nezávislá média. Kolik toho ale můžeme ovlivnit? Kupodivu dost a dokonce rychle. Pokud budou politici skutečně chtít, mohou již během příštích měsíců schválit několik klíčových opatření pro modernější a korupci odolnější stát.
Na poslankyně a poslance čeká závěrečné třetí čtení návrhu novely o zadávání veřejných zakázek. Rekonstrukce státu doporučuje přijmout novelu ve znění dvou pozměňovacích návrhů. První řeší problémy s možným střetem zájmů. Druhý má pak potenciál významně ušetřit veřejné prostředky při zadávání zakázek.
Vláda Petra Fialy má za sebou první rok. Zhodnotili jsme proto, jestli a jak začala plnit některé sliby ze svého programového prohlášení, které se týkají témat Rekonstrukce státu. V boji s korupcí zatím Fialův kabinet nepředvedl mnoho. Lepší výkony podala vláda v oblasti digitalizace státní správy nebo svou reakcí na válku na Ukrajině. Pojďme se na to podívat podrobněji.
Majetková přiznání politiků opět online, lepší evidence skutečných majitelů nebo rozumnější pravidla pro malé veřejné zakázky. To je jen stručná ukázka opatření, které Rekonstrukce státu letos prosadila. Kromě protikorupčních témat věnovali naši experti velkou pozornost také nezávislosti médií, svobodě projevu v online prostředí, vytvoření a vymáhání sankcí proti ruskému režimu, a samozřejmě ochraně demokracie.
V úterý Poslanecká sněmovna projednala ve druhém čtení novelu zákona o zadávání veřejných zakázek včetně pozměňovacího návrhu poslankyně Elišky Olšákové (STAN), který by zásadně snížil počet nákupů, na které se zákon vztahuje. Podle protikorupčních organizací Datlab, Oživení a Rekonstrukce státu tento krok oslabuje protikorupční pojistky.
Kauza Dozimetr ukázala, že ovládnutí městské firmy zločineckou skupinou nemusí nic stát v cestě. Protikorupční organizace dlouhodobě upozorňují, že největší korupční rizika na komunální úrovni veřejné správy jsou právě v městských a obecních firmách. Zásadní je způsob výběru členů řídících a dozorčích orgánů městských podniků. Zákony tuto oblast takřka neupravují. Vyzýváme proto kandidáty do zastupitelstev, aby se ve funkci pracovali na přijetí opatření, která do budoucna zabrání obdobným kauzám.
V Pražském dopravním podniku fungovala dle dostupných informací organizovaná zločinecká skupina v čele s Michalem Redlem a Petrem Hlubučkem, náměstkem primátora hl. m. Prahy. K odhalení došlo zejména díky oznamovatelům, kteří nahlásili žádosti o úplatky. Města a kraje mohou díky schváleným pravidlům pro ochranu oznamovatelů nyní lépe zajistit, že v jejich organizacích nebude docházet k obdobným rozsáhlým krizím, píše Tomáš Münzberger, právník naší členské organizace Oživení.
Kauza Dozimetr upozornila širokou veřejnost na to, co protikorupční experti vědí už dávno - městské firmy stále poskytují mnoho prostoru pro korupci a klientelismus. Na vině je i dvojí metr pro přidělování veřejných zakázek. Zákon totiž umožňuje, aby městské firmy podnikající v určitých sektorech (energetika, hromadná doprava, aj.) zadávali zakázky mimo režim zákona, tedy přímo, bez transparentního postupu nebo otevřené soutěže. Může přitom jít i o zakázky v řádu desítek až stovek milionů korun.
Zatímco doznívá kauza Dozimetr, blíží se komunální volby. Protikorupční organizace Rekonstrukce státu a Transparency International (TI) si posvítily na systémová selhání, která umožnila machinace v pražském dopravním podniku. Protikorupční experti navrhují budoucím starostům a primátorům velkých měst tři konkrétní opatření, která mohou zabránit opakování obdobných kauz. Obrací se také na vládu, aby urychlila přijetí potřebných zákonů.
Rekonstrukce státu vyzývá členy vlády k zásadnímu urychlení přijetí legislativních a exekutivních opatření k omezení prostoru pro korupci, efektivnějšímu fungování státní správy a dalším opatřením k odpovědnému vládnutí.
Podezřelá schůzka Petra Mlsny na Hradě nám po roce klidu připomněla časy bývalého předsedy Rafaje. Důvěryhodnost Antimonopolního úřadu stojí a padá s jeho předsedou, který stále drží v rukou všechny klíčové pravomoci úřadu. Protikorupční organizace Oživení zanalyzovala naplňování koncepce nového předsedy ÚOHS a společně s Rekonstrukcí státu a Transparency International zhodnotila první rok předsedy Mlsny ve funkci. Některé pozitivní kroky šéfa ÚOHS bohužel shazuje jeho nezájem o nezbytné systémové změny.
Rozšíření působnosti NKÚ, reformu ÚOHS, novelu zákona o státním zastupitelství, ochranu oznamovatelů korupce nebo úpravu pravidel pro předcházení střetu zájmů. To vše vláda slibuje přijmout ve svém koaličním programu. Některá další klíčová opatření proti korupci a pro transparentní vládnutí ale v dokumentu chybí, například posílení práva na informace nebo zákon o lobbování.
Do voleb zbývá šest měsíců, politici ale pořád dluží občanům hned několik protikorupčních zákonů, které jsou přitom krok od schválení. Pojďme s tím společně pohnout. Právě díky ambasadorům Rekonstrukce státu, tedy dobrovolníkům a dobrovolnicím ze všech koutů republiky, se nám podařilo prosadit už osm klíčových opatření, které zprůhledňují stát a šetří veřejné peníze. Než se navolí nová Sněmovna, bude třeba ještě pořádně zabrat. A potom také politikům za jejich hlasování vystavit vysvědčení. Pokud už tě nebaví nečinně sedět a nadávat, pojď nám s tím pomoci!
Na podzim nás čekají volby do Poslanecké sněmovny. Rekonstrukce státu proto představuje konkrétní návrhy řešení klíčových problémů státu - neefektivní státní správy, pomalé digitalizace a velkého prostoru pro korupci, a vyzývá všechny politické strany k jejich začlenění do volebních programů.
Zástupci šesti politických stran předložili vloni v prosinci návrh zákona, který má zajistit kompletní reformu dohledu nad veřejnými zakázkami v Česku. K debatě nad hlavními principy reformy jsme uspořádali seminář s předními českými experty na veřejné zakázky a hospodářskou soutěž. Většina přítomných odborníků podpořila kolektivní rozhodování o přezkumu veřejných zakázek a rozdělení úřadu na dvě části. Část účastníků odborného semináře se kloní i k zavedení rozhodování v jedné instanci.
Nový předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna nastoupil do funkce 2. prosince 2020. Nahradil Petra Rafaje, jehož působení v čele úřadu doprovázely korupční kauzy a podezření z ovlivňování miliardových zakázek. Na ÚOHS však stále působí tři místopředsedové z dob Petra Rafaje, z nichž někteří byli také vyšetřováni v souvislosti se stejnými kauzami. Protikorupční organizace Transparency International, Rekonstrukce státu, Oživení a Frank Bold proto volají po vypsání otevřeného výběrového řízení a přesoutěžení současných místopředsedů.
Neprůhledné kšefty ČEZu, čerpání stamilionových dotací anonymy, tajemné schůzky, kvůli kterým padají ministři, nenasytní exekutoři nebo korupční skandály na úřadě, který má dohlížet na férovost veřejných zakázek. To jsou jen některé z průšvihů, kterým by se dalo předejít, pokud by politici schválili potřebné protikorupční zákony. Řada z nich má ale obří zpoždění a do voleb už mnoho času nezbývá. Podívejte se na druhou pětku zákonů v kontextu aktuálních událostí.
Neprůhledné kšefty ČEZu, čerpání stamilionových dotací anonymy, tajemné schůzky, kvůli kterým padají ministři, nenasytní exekutoři nebo korupční skandály na úřadě, který má dohlížet na férovost veřejných zakázek. To jsou jen některé z průšvihů, kterým by se dalo předejít, pokud by politici schválili potřebné protikorupční zákony. Řada z nich má ale obří zpoždění a do voleb už mnoho času nezbývá. Podívejte se na první pětku zákonů v kontextu aktuálních událostí.
Zástupci protikorupčních organizací Rekonstrukce státu, Transparency International a Oživení se dnes sešli s novým předsedou ÚOHS Petrem Mlsnou. Bývalý náměstek ministerstva vnitra byl právě dnes jmenován prezidentem do funkce. Schůzka sloužila k výměně názorů ohledně připravované systémové reformy ÚOHS, jejíž první návrh společně přinesly protikorupční organizace na jaře.
Vláda nemá jasný plán, jak zajistit schválení výrazně zpožděných protikorupčních zákonů. Chybí aktivní podpora i příslib jasných a rozhodných kroků. Takové jsou hlavní závěry z dnešní schůzky zástupců Rekonstrukce státu s premiérem Andrejem Babišem. V ohrožení je protikorupční novela exekučního řádu, reforma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i zveřejňování soudních rozhodnutí na internetu.
Reforma ÚOHS
Dohled nad férovou soutěží o veřejné zakázky potřebuje systémovou změnu. Reforma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) umožní rychlejší a důvěryhodnější přezkum veřejných zakázek. Návrh reformy už je na světě. Vyzýváme vládu, aby se jím co nejrychleji zabývala.
Zjisti vícMěstské firmy bez korupce
Jak jde o městské firmy a veřejné zakázky, může se vše rychle zvrtnout v korupci. Rekonstrukce státu přináší recept, jak tomu předcházet. Je třeba správně nastavit vlastnickou politiku města, nominační procesy, kontrolní mechanismy i soutěž o veřejné zakázky. Přečtěte si víc v našem checklistu. Doporučuje 9 z 10 zodpovědných zastupitelů.
I drobný dar může pomoci k prosazení lepšího dohledu nad veřejnými zakázkami.
Podpořím férovější a průhlednější politiku v Česku.